• Hatto Heim met drie punten en negen spelers van het veld

Hattemers laten zich in hectisches slotfase kop niet gek maken

De lach over drie punten en de vijfde overwinning op rij trekt bij Hatto nHeim wat scheef omdat het gepaard gaat met twee rode kaarten. Daar moet niet de conclusie uit worden getrokken dat het er hard aan toe ging op ’t Achterveen. Scheidsrechter Turhan Yildiz heeft ze wat los in de zak zitten en zeker bij het eerste directe rood kan je vraagtekens plaatsen.

Het voltrekt zich in een pot met vele opwindende momenten, waarin de thuisclub en Zwolsche Boys om beurten het initiatief nemen. De secondewijzer heeft zich nog niet tot een minuut kunnen opschakelen als er twee honderd procent kansen ontstaan. Eerst lanceert Kevin Westerbeek namens de Boys vrij als een vogel een afzwaaier; daarna kopieert Robin Metselaar het aan de andere kant. Twee ploegen die vol voor de winst gaan met in het eerste half uur een Zwols overwicht. ,,We lopen in die fase teveel achteruit. Je ziet dan dat de tegenstander met technisch vaardige spelers druk zet en daarmee voorkomt dat wij in ons spel komen.” Trainer Marcel van Walderveen, kind van de club zoals dat heet, knikt instemmend als we concluderen dat doelman Jorick Mensink zijn team met enkele fraai reddingen overeind houdt. De wedstrijd kantelt als Bram Neuteboom de vrijstaande Gerben van de Worp vindt die koelbloedig de knikker hoog in de touwen jaagt. Het werkt bevrijdend voor Hatto Heim, dat in de resterende tijd voor de pauze een aantal keren goed doorkomt. In de extra tijd zijn de Boys nog dicht bij de gelijkmaker. Ginaro van Deventer jaagt in een halve draai van ver buiten de zestien de bal hard en zuiver naar de kruising. Met een formidabele redding voorkomt Mensink een zeker lijkende treffer.

Enerverend

In de tweede helft vervangt Joep van Apeldoorn de geblesseerde Twan van Rijssen. Het worden zijn 45 minuten. Eerst piepelt hij de linksback om vervolgens Winand Meilink vrij voor de keeper te zetten. Die rond beheerst af. Zwolse Boys lijkt rijp voor de slacht. Kans op kans met uiteindelijk toch een fraaie derde treffer die onterecht wegens buitenspel wordt afgekeurd. In plaats van 3-0 is het luttele seconden later 2-1. De slimme spits Jeffrey de Nooijer zoekt kermend het gras als Laurens Admiraal hem probeert af te stoppen. De leidsman bedenkt zich geen moment: Admiraal, weg totaal, kleedlokaal…… ,,Dan wordt het nog billen knijpen. Je ziet dan dat wij fitter zijn en met z’n tienen nauwelijks in de problemen komen. Zij houden veel mensen achter; de losse floddders richten geen schade aan.” Terug naar meneer Joep, zoals Van Walderveen hem ludiek betitelt. Die kopt bij een tegenstoot onhoudbaar in als Bram Neuteboom hem de bal vanaf de hoekvlag loepzuiver op de kruin legt. En om het drieluik af te maken: na een wat dommige tweedegele kaart mag hij ook nog vroegtijdig onder de douche. Met een brede grijns, wan opnieuw is hij bij een invalbeurt beslissend. ,,Door drukke werkomstandigheden kan hij maar één keer trainen. Als hij daaraan voldoende heeft om zo te presteren is hij meer dan welkom”, vergeeft zijn trainer hem dat ene momentje. Hatto Heim is met een verjongde formatie en een aanvallend concept bezig aan een mooi seizoen. ,,Ik kan dat niet ontkennen, maar iedere wedstrijd staat op zich en zaterdag uit bij Swift moeten we weer bij nul beginnen”. Die slotconclusie van Marcel staat als een huis.

@verslag: Dick van der Veen

• Foto's Gradus Dijkman