• Politie verscherpt controle en gaat optreden bij overlast op onze accommodatie; overtredingen worden beboet

13 apr 2021 Gradus Dijkman
  • Zoals bekend hebben wij een open toegankelijk sportpark. Jongeren kunnen daardoor gebruik maken van onze velden. Met name het kunstgrasveld wordt hiervoor benut. Wij staan als vereniging en als Stichting Kunstgrasveld (eigenaar van het kunstgrasveld) in principe positief ten opzichte van het gebruik van de velden. Dit vooral tegen de achtergrond van de huidige sportieve beperkingen voor de jeugd en het gesloten Sportakkoord tussen Hattemse verenigingen.

Helaas moeten wij de laatste tijd constateren dat er op verschillende wijzen sprake is van overlast op onze velden. Rommel die wordt achter gelaten, doelen die gebruikt worden en niet worden teruggezet. Maar ook vernielingen aan het kunstgras, fietsen die op het kunstgras worden ‘gestald’ en/of tegen de reclameborden worden gezet, ondanks dat fietsen op het sportpark niet zijn toegestaan. Verder worden het terras en de tribune gebruikt als hangplek. De schade die wordt toegebracht aan en rond het kunstgrasveld is niet te verzekeren en komt ten laste van hetzij de vereniging, hetzij de stichting.

Om dit een halt toe te roepen zal de politie verscherpt toezicht houden en tot handhaving bij overlast overgaan. Dat wil zeggen dat bij  overlast door onjuist gebruik door individuen en groepen van onze accommodatie de politie boetes gaat opleggen. Gedacht moet daarbij worden aan het gebruik van de accommodatie als hangplek en het gebruik van drank, drugs, vernieling en/of andere niet aan voetbal te relateren activiteiten op of buiten het veld.

De ondervonden overlast heeft er tevens toe geleid dat de Stichting Kunstgrasveld heeft besloten tot cameratoezicht op het kunstgrasveld. Eventueel aangebrachte schade kan daarmee sneller en eenvoudiger worden geconstateerd en op de daders worden verhaald.