• SV Hatto-Heim heeft zaterdag een heerlijke zege geboekt in de stadsderby. De vijfde zege op rij kwam voort uit de specialiteit van het huis: een doelpunt in blessuretijd. Tegen buurman VV Hattem was ditmaal Rowan Mensink de gevierde man. Hij schoot in de 92e de winnende 2-1 tegen de touwen.

Al voor de wedstrijd zat de sfeer er lekker in op het sportpark. Blaaskapel De Kleikloeten zorgde voor de muzikale omlijsting, terwijl de spelers zich klaar maakten voor weer een nieuwe versie van de Hattemse stadsderby. Iets voor half drie betraden de elftallen het veld en dat ging gepaard met vuurwerk, fakkels en rookpotten, kortom een heerlijk derbysfeertje.

In de beginfase van de wedstrijd ging het gelijk op. VV Hattem speelde met een enorme dosis energie, waardoor Hatto-Heim moeite had om in het gewenste spel te komen. Na een kwartier spelen kwam de gasten op een 0-1 voorsprong. Jorick Mensink kon een harde pegel van Kevin Isidora niet klemmen, waarna Wesley van Winsum er als de kippen bij was om de rebound te verzilveren. Al met al had Hatto-Heim het voor rust erg lastig en ging het dus ook met een achterstand de rust in.

Na rust kwam Hatto-Heim beter uit de verf. Het eerste wapenfeit volgde dan ook na 11 minuten spelen. Met een magnifieke hakbeweging dwong Bas Behrens Hattem-doelman Stefan de Weerdt tot een uiterste krachtsinspanning om de bal uit de bovenhoek te tikken. Los van een goede kans voor Hattem-speler Maikel Rave was het vooral Hatto-Heim wat de klok sloeg na rust. Bij de gasten vloeiden de krachten meer en meer weg en was het wachten op de verdiende gelijkmaker. Hatto-Heim stapelde kans op kans, maar steeds lag doelman De Weerdt in de weg. De gasten mochten van geluk spreken dat Jens Borger wegkwam met geel na een spijkerharde tackle op de achillespees van Rowan Mensink. In de 83e minuut viel de langverwachte gelijkmaker. Een vrije trap van Bram Neuteboom werd door Maikel Rave verlengd, die zo zijn eigen doelman kansloos liet. Hatto-Heim rook vervolgens bloed en ging vol op jacht naar de vijfde driepunter op rij. Die kwam er ook. In de tweede minuut van de blessuretijd speelde Ruben Bouwhuis Rowan Mensink vrij, die vervolgens kiezelhard uithaalde en doelman De Weerdt passeerde. Hatto-Heim kwam niet meer echt in de problemen en na het laatste fluitsignaal barstte het feest los op het sportpark.

Net zoals de voorgaande derby’s had de KNVB gezien de belangen van deze wedstrijd een neutraal arbitraal trio aangesteld. De jonge scheidsrechter Nicholas Henon maakte zijn uitverkiezing meer dan waard en floot een ijzersterke wedstrijd. Ook zijn assistenten Frank de Haan en Lars Vos deden het uitstekend.

Met de overwinning is Hatto-Heim ook na vijf wedstrijden nog altijd zonder puntverlies. Komende zaterdag gaan de mannen van Marcel van Walderveen op bezoek bij DSV’61 in Doornspijk.

• Matchwinnaar Rowan Mensink in actie

• Foto:Gonny van Duinen